Nowoczesny Pilates Dla Każdego!

24.10.2019 0 komentarzy
Autor: Aneta Figurska, Zdjęcia: Archiwum Open Mind

Popularność i dostępność treningów funkcjonalnych jest dowodem na to, iż współczesna wiedza dotyczącą funkcjonowania ciała ludzkiego znajduje swoje odzwierciedlenie w praktyce. Jak jednak wiemy w każdej dziedzinie tak i tu diabeł tkwi w szczegółach.

 

 

Poprawna technika odpowiednio skomponowanych ćwiczeń oraz ich powtarzalność jest drogą do wyrobienia prawidłowych wzorców ruchowych. Uzyskanie jednak tej prawidłowej techniki szczególnie podczas ćwiczeń dynamicznych jest utrudnione z uwagi choćby na tak często występującą znaczącą asymetrię ciała czy nieprawidłową postawę. Nieprawidłowe ustawienie stóp, stawów kolanowych, biodrowych, miednicy, klatki piersiowej, głowy czy szyi to tylko niektóre z elementów zaburzających prawidłowa postawę. Wykonywanie systematycznych ćwiczeń dynamicznych przy niedostatecznej korekcie techniki powoduje utrwalenie złej postawy i nieprawidłowych wzorców ruchowych.

 

Otwarcie nowej siedziby Open Mind Pilates Studio & School już od listopada – Zapraszamy na ulicę Szeroką 31

 

Elementem niezbędnym każdej aktywności jest w przypadku każdej osoby praca nad poprawąświadomości ciała. Nowoczesny pilates uwzględniający najnowsza wiedzę powięziowo-nerwowo-mięśniowa, oraz terapeutyczne podejście, zabezpiecza doskonale ten etap edukacji.

 

W praktyce fizjoterapeutycznej w moim Studio spotykam się coraz częściej z osobami, u których pojawiają się dolegliwości bólowe w obrębia aparatu ruchu spowodowane udziałem w sesjach i treningach funkcjonalnych.

 

 

Po przeprowadzeniu testów okazuje się ze osoby trafiające do mnie po kilku latach systematycznych treningów pod okiem „specjalisty"nie mają świadomości jak siedzieć, stać, chodzić, schylać się, jak oddychać, wykonać poprawny podpór przodem, pompkę czy koci grzbiet. Często po wielu już latach aktywności dowiadują się po raz pierwszy o asymetrii swojego ciała i przyczynach jego przeciążeń. Tu podstawowy pilates wzbogacony o różne terapeutyczne techniki pracy z ciałem ma swoje bezsprzeczne i konieczne zastosowanie.

 

Zobacz artykuł > PILATES - MODA CZY POTRZEBA? <

 

Pilates to technika, która doskonale sprawdza się zarówno w rehabilitacji jak i akrobacji. Taką też niemal akrobatyczna technikę zostawił nam sam Josef Pilatestworząc jąskąd inąd dla tancerzy i sportowców. Jednak bez znajomości i możliwości zastosowania terapeutycznych współczesnych modyfikacji ćwiczeńpilates nie możliwe jest wykonanie ich prawidłowo w zaawansowanych wersjach (wyglądających niejednokrotnie rzeczywiście jak akrobatyka).

 

Celem treningu funkcjonalnego i w ogóle kształtowania motoryczności i sprawności człowieka jest umiejętność wykonywania poprawnych i nawykowych (bez udziału świadomości) wielopłaszczyznowych, złożonych, globalnych i dynamicznych ruchów z lekkością i swobodą. Tylko w taki sposób powtarzane czynności dnia codziennego, ćwiczenia czy wszelkie aktywności ruchowe nie doprowadzają do przeciążeń aparatu ruchu. Wówczas zgodnie ze swym przeznaczeniem, sprawne i swobodne ciało, może służyć człowiekowi przez długie lata.

Tymczasem tak obecnie „popularne”, ciekawe, potrzebne ale źle wykonywane i nieodpowiednio dobrane dla danej osoby ćwiczenia funkcjonalne (z pominięciem etapu nauki, precyzji i reedukacji) doprowadzają do mikrourazów, przeciążeń czy nawet poważniejszych kontuzji. Wszechobecnesocial media miast pomagać, przez ich niewłaściwe zrozumienie czy wykorzystanie, wpływają w efekcie na obniżenie sprawności systemu stawowo-mięśniowo-powięziowego.

 

 

Czasem trzeba się na chwile zatrzymać i zastanowić nad tym czy cel danego ćwiczenia i osoba do której jest ono adresowane są zgodne. Zdecydowanie podkreślam, iż nie ma złych ćwiczeń jeśli mają korzystny wpływ zdrowotny ale nawet takie mogą być źle zaadresowane i dalece niewłaściwe.


Zbyt często obszar rekreacji staje się areną dla niedoszłych lub niespełnionych sportowców co dotyczy zarówno trenerów, instruktorów jak i uczestników zajęć. Nieświadomi klienci, którzy w dobrej wierze podejmują wysiłek aby być zdrowym otrzymują jedynie, niewątpliwie przyjemną, ale tylko chwilową dawkę endorfin.

 

Bezdyskusyjnie, nie tylko dążenie do maksymalizacji intensywności, trudności ćwiczeń czy zwiększania obciążenia jest najważniejsze, ale indywidualizacja. Odkrycie potrzeb danej osoby w zakresie siły, elastyczności, mobilności, koordynacji czy tez wielu innych istotnych dla niej parametrów stanowi podstawę wyboru rodzaju ćwiczeń.

 

Kluczem do odkrycia we własnym ciele tych potrzeb jest konieczność stosowania takich technik pracy z ciałem, które zwiększają jego świadomość. Dla mnie jest to nowoczesny Pilates. Polecam go każdemu jako technikę podstawową lub uzupełniającą wszelką inną aktywność. Instruktorom, trenerom i nauczycielom ruchu polecam jako dodatkowy bardzo ważny warsztat pracy.

 

Open Mind Pilates Studio & School
ul. Szeroka 31 // Szczecin 71-211


Tel. 667 663 233
biuro@openmindschool.pl
www.openmindschool.pl


facebook: Open Mind Pilates Studio Aneta Figurska

Komentarze

Komentarze

Brak komentarzy.

Nie ponosimy odpowiedzialności za treść wypowiedzi zawartych w komentarzach i opiniach publikowanych przez Czytelników niniejszego serwisu. Publikowane komentarze są tylko i wyłącznie prywatymi opiniamii użytkowników serwisu. Zachowujemy oryginalną pisownię nadesłanych komentarzy.